קונסטלציה משפחתית

קשרים בתוך המשפחה

מה הקשר בין שבט הזולו לקונסטלציה משפחתית?

בשנות ה60 נשלח כומר גרמני קתולי בשם ברט הלינגר לדרום אפריקה כמסיונר. כשפגש בשבט הזולו, התוודע לתפיסת עולמם, לפיה קיים קשר הדוק בין האנשים החיים לשושלת שלהם, בין אם חיה או מתה.

המדע היום מאשש כי לא רק גנטיקה עוברת מדור לדור אלא גם טראומות, פחדים ומערכת אמונות שבחלקה אינה מודעת. מושג זה נקרא "העברה בין דורית– כך שקשיים שאנו חווים בחיי היומיום אינם קשורים רק אלינו, אלא אנו מעבירים מטען שהורישו לנו אבותינו וכדי להשתחרר מכך נוכל להיעזר בקונסטלציה, לעשות סדר ולאפשר שיחרור, הקלה ותנועה חדשה.

התפיסה שעומדת בבסיס גישה זו היא שיש סדר טבעי בו הדברים מתרחשים. למשל סב – הורה – בן – נכד: כלומר, הסבים גידלו את ההורים והעניקו להם חיים וההורים גידלו את הילדים והעניקו להם חיים וכך הלאה. סדר זה גם מספר על האנרגיה האצורה בתוכו: הסב נותן להורה, ההורה לבן וכן הלאה. 

אם הסדר מופר, למשל הבן הוא זה המגדל ודואג להורה, אזי האיזון בשדה המשפחתי הופר. במקרה כזה ניתן לחזור אחורה בשושלת למקור הבעיה, להכיר בה ולבדוק מה נדרש כדי להחזיר את הסדר על כנו. למשל, נוכל לגלות, שמשבר כלשהו, שקרה אי שם בשושלת שלנו, ממשיך לעבור הלאה דור אחרי דור וכיוון שלא טופל, הוא ממשיך להתבטא בכך שבנים מגדלים את הוריהם ולא ההפך. 

אפשר לדמות את השושלת המשפחתית לצינור המזרים מים, שהם חיים, אהבה. אם במקום כלשהו בצינור חל עיוות או טראומה נוצרת חסימה של המים/החיים וזה משפיע על שאר השושלת. למשל כשיש כאב פעמים רבות יווצר ניתוק, ואותו רגש כאב שלא קיבל מקום והכרה יחפש לחזור למערכת שוב ושוב. וזה יכול להיות דרך כאבים פיזיים או מצבים רגשיים החוזרים שוב ושוב בשושלת. 

אפילו רק עצם ההכרה בתקיעות, בשבר, בטראומה או בבלבול, מייצר סדר.

חשוב לציין שלא רק טראומות עוברות בשושלת אלא גם משאבים, כוחות, חיים ואהבה. הקונסטלציה מאפשרת להבין מה שייך לי ומה לא, לעשות סדר ובמידת הצורך להחזיר אמונות או תפיסות עולם שאינן שלי, חזרה למקור שלהן בשושלת המשפחתית.

איך עושים קונסטלציה?

ניתן לעבוד באופן פרטני או בקבוצה. התהליך נעשה באמצעות ייצוגים (בד"כ בדים) אשר מייצגים אנשים בשושלת כמו אמא, אבא, סבתה, דודה.. או איכויות כמו השראה, פחד, אהבה.. או מושגים כמו כסף, שינה, בית.. 

במפגש נחקור נושאים שונים בחיינו באופן שונה לגמרי. לא בדרך שכלתנית אלא דרך התמסרות לתחושות הגופניות, הרגשיות, לאינטואיציה ולתת מודע. רגע אחד נייצג מהות אחת, למשל חופש, והגוף יגיב לכך, ורגע אחרי נייצג פחד והגוף יגיב באופן שונה לחלוטין. 

ההתנסות מאפשרת עבודה על בעיה מוכרת וידועה ממקום אחר לחלוטין שאין בו שיפוט או ביקורת אלא חוסר ידיעה, סקרנות ורצון לגלות.

המפתח לתהליך הוא הקשבה אוהבת, קבלה, אמון וסקרנות למה שמגיע. כשמאפשרים למה שקיים להגיע ומסכימים לא לדעת, משהו נפלא מתרחש. יש שחרור והקלה רק מעצם ההסכמה לא להיאחז במה שהיה עד עתה, כך שתחושות חדשות יכולות להגיע. פעמים רבות הדבר יתבטא פיזית בפורקן רגשי או בתנועת גוף או בתחושת הקלה.

לכל ייצוג תחושה אחרת
ברט הלינגר

כיצד קונסטלציה משפחתית יכולה להשפיע על חיי?

עצם ההשתתפות במפגש קונסטלטיבי, אם כנציג מתנדב (בעבודה קבוצתית) או כמונחה פרטני, מאפשרת לרגשות שונים, תפיסות עולם וסודות לחזור ולעלות לפני הקרקע. אפשר לדמות זאת לבועות אוויר שפינינו להן מקום וכעת הן יכולות לעלות מעלה ולהשתחרר. ולאחר שהשתחררו, מתפנה מקום חדש במערכת, שלפני כן היה מוחזק מאד ושאב אנרגיה רבה וכעת הוא יכול לנוח ולהתחדש. 

מספיק שנציג אחד במערכת המשפחתית יבחר לעשות קונסטלציה, וזה ישפיע וירפא את כל המערכת שלו, אחורה וקדימה. כשהאהבה חוזרת להיות נוכחת במערכת אז הסדר, הריפוי והשקט חוזרים לתא המשפחתי כולו.

Picture of נעים מאד!

נעים מאד!

שמי קרינה ואני מתבוננת על העולם כקשת צבעים אחת גדולה, בה לכל חלק, כמו עץ, חיה או אדם, יש צבע מסוים, ויחד הם מרכיבים את הקשת השלמה. וכך גם בתוכנו - מגוון חלקים וקולות, שכאשר הם מקבלים מקום והכרה, הם נצבעים בגוון המיוחד שלהם אשר מרכיב את הקשת היפיפיה שאנחנו.

קראו עוד
Picture of נעים מאד!

נעים מאד!

שמי קרינה ואני מתבוננת על העולם כקשת צבעים אחת גדולה, בה לכל חלק, כמו עץ, חיה או אדם, יש צבע מסוים, ויחד הם מרכיבים את הקשת השלמה. וכך גם בתוכנו - מגוון חלקים וקולות, שכאשר הם מקבלים מקום והכרה, הם נצבעים בגוון המיוחד שלהם אשר מרכיב את הקשת היפיפיה שאנחנו.

קראו עוד
×